2016. május 26., csütörtök

Közösségi média - az információdömping minimalista szemmel


Mi jut először eszedbe, amikor azt hallod, közösségi média, avagy social media? Internet, Facebook, Instagram, okostelefonok, üzenetek, selfie-k, megosztások?
Nekem ez a kérdéskör a telefonomnál kezdődik. Amióta okostelefont használok, mindig alacsony kategóriás, "a szolgáltató majdnem ingyen adja hűségidőért cserébe" típusú telefonjaim voltak, és mint ilyenek, lassúak, túlterhetek már a legalapvetőbb appoktól is. Folyamatos stressz forrást jelentettek számomra azzal, hogy nem működtek rendesen. Te is észrevetted már mennyi mérgelődést tud okozni egy-egy hétköznapi kis probléma, ami egyébként nem lenne olyan nagy dolog, de ha újra és újra és újra megtörténik, végül már megőrít a dolog? Pontosan ez történt velem és a folyton csődöt mondó telefonokkal.
Tavaly nyáron minimalizmusról még nem is hallottam, de úgy éreztem ideje elővenni a "minőség a mennyiség előtt" elvét. Befektettem egy telefonba amiért igazi pénzt fizettem (azaz nem 100 Ft-ot). Nem valami méregdrága dologra kell gondolni, de azért gyűjtenem kellett rá. Végiggondoltam a lehetőségeimet, igényeimet. Próbáltam ezekhez mérten a legjobbat választani. (Egy Windows phone-ra esett a választásom egyébként.)
Mondhatom, életem egyik legjobb döntését hoztam. Számomra is hihetetlen, mennyivel nyugodtabb az életem azóta. Nem lassú, nem fagy le, egy szóval azt csinálja, amit józan ésszel el lehet várni tőle: működik.


Azonban ez a telefon is (mint az elődei) folyton csipogott, berregett, pittyegett a sok alkalmazás miatt: Facebook üzenetek, magán és munkahelyi e-mailek, egyéb értesítések, megjelölések, stb.
Nagyon sokára jöttem csak rá, hogy nekem ezzel bizony gondom van. Azt vettem észre, hogy folytonos készenlétben élek, ugrásra készen várva a következő jelzőhangot.



Radikális lépésre szántam hát el magam: kikapcsoltam az értesítéseket a telefonomon. Jelentem, a kísérlet sikeres volt.
Most csak akkor ad ki hangot a mobilom, ha hívásom van, smst kapok (alig-alig... ki küld manapság smst a bankon kívül?), vagy Viber üzenetem érkezik. Semmi egyéb nem pittyog és nem is jelenik meg róla külön értesítés sehol sem. (Gyakorlatilag kikapcsoltam az összes "push notification"-t.)
Néhány  alkalmazásikon mellett egy szolid kis szám jelenik meg, ha történik benne valami. Pl. az e-mailnél mutatja, hogy hány bejövőm van. Ennyi. A munkahelyi levelezésemet úgy eltettem, hogy még ikonja sincs. Ha kell, úgyis tudom, hol találom. (Ennek mondjuk egy következő lépcsőfoka az lehetne, hogy nem is fogadok munkával kapcsolatos e-maileket a magántelefonomon. De én így szeretem.)

És hogy mennyivel jobb így az életem? Sokkal. Hatalmas mennyiségű frusztrációtól szabadultam meg. Próbáljátok ki! Szavakkal nem lehet leírni a különbséget, hacsak nem a következővel: NYUGALOM. :)

Már évek óta azt vallom, hogy túl sok információval bombáznak bennünket, mindenhonnan. Régóta nem nézek TV-t, készülékem sincsen. Nem hallgatok rádiót, nem bújom a híreket.
Tájékozatlan vagyok? Mondhatjuk. Amennyiben a tájékozottság azt jelenti, hogy tudjuk a politikusok nevét, hogy hol történt repülőkatasztrófa, gyilkosság, autóbaleset, ki a legújabb TV-s celeb, milyen valóságshow-k és milyen zenei slágerek vannak idén tavasszal. Ezeket valóban nem tudom. Legalábbis nagy részüket. Bár igazság szerint sok dolgot még akkor sem tudnék elkerülni, ha nagyon akarnék. Az emberek beszélnek, mesélnek, viszik a híreket. Így valamennyi hozzám is eljut. És ennyi nekem elég is.
Egyébként imádom a számítógépem, a telefonom és az internetet, a Google pedig tényleg a barátom. Nagyon sok hasznos közösségi média platform és egyéb app van, ami jobbá teszi az életemet. Millió információ jut el hozzám nap mint nap, csak kicsit irányítottabban, mintha egyszerűen bekapcsolnám a  TV-t. Így olyan dolgokat hallgatok, olvasok, nézek, amik igazán érdekelnek. És ez nem azt jelenti, hogy egész nap tudományos értekezéseket olvasgatok... ilyet nem nagyon szoktam tenni. Imádok például csajos sorozatokat nézni. Ez a gyengém. :)
Ez is csak olyan dolog, mint minden más az életben. Ha megtalálod a neked valót és az egyensúlyt a használatában, jó szolgálatot tesz.
És hogy nekem mik a kedvenceim, mit hogyan használok és vajon miért töröltem magam a Facebookról, a következő bejegyzésben olvashatjátok a jövő héten.

Nóra


Update (2019. február)
A Windows telefonnak majdnem 4 év használat után mondtam búcsút. Kezdett szegény megrogyni, ráadásul igényem támadt rá, hogy legyenek bizonyos appjaim, amik windowsos telefonokon egyszerűen nem elérhetők.

1 megjegyzés:

  1. Szia Tamás!

    Haha, na igen, az a kis szám kíváncsivá tesz. :D Én bevallom, meg is szoktam nézni, ha látom, hogy jött email-em. Néhány van csak egy nap, de azok érdekelnek is. Persze általában nem sürgősek. De ez nekem már olyan mennyiség, ami szórakoztat és nem visszhúz, így szívesen olvasom őket.
    Egyébként még mindig folyamatosan tisztogatom a bejövő leveleimet. Ha olyan helyről kapok, ami nem érdekel, leiratkozom, bár ez egyre ritkábban fordul elő.
    Jó látni, hogy mások is kezdenek leszakadni a telefonjukról és változtatnak a média fogyasztásukon. Ez is egy tanulási folyamat az emberiségnél, azt hiszem, ami szépen halad. Épp ezért fontosnak tartom megjegyezni, hogy most is azt gondolom, hogy az okostelefon is és a social media is nagyon-nagyon jó dolgok. Csak nekünk kell megtalálni az arany középutat a használatukkor. :)

    És ha már idekeveredtünk... Windows phone ügyben annyi update-em van, hogy a telefonom most 3 éves, még mindig gyorsan és stabilan működik, még akksit sem kellett cserélni benne. Viszont nagyon kevésnek érzem a tudását, ami az applikációkat illeti. Legközelebb már nem ilyet telefont fogok vásárolni.

    VálaszTörlés